måndag 9 juli 2012

Att bestämma sig IV

Min punktlista från inlägget Vad vill jag? fortsätter här.

-Fundera över hur just du vill ha det framöver. Vill du att livet ska se ut så här? Fundera, skriv, gör en mindmap. Ställ frågor till dig själv som till exempel - Vad vill jag? Varför? Hur ska jag gå vidare?

Den här punkten var väldigt viktig för mig. Om den är viktig för dig, ta en diskussion med dig själv vid köksbordet! Jag var helt övertygad om att jag inte ville ha det som jag hade det. Det var egentligen enbart min “vilja” till förändring som var kraftfull, i övrigt så hade jag en lång väg att gå. Precis som du, kanske?

Jag insåg att det bara var jag själv som kunde bestämma “min” väg framåt, så jag behövde ringa in den. Den blev min kompass eller snarare kanske fyr, som blinkade så att jag gick i “rätt” riktning. Jag gjorde en plan för mig. Ibland glömde jag bort vart jag var på väg på grund av livet självt. Då fick jag ta ett snack med “mig” igen.

Vad vill jag?

Varför?

Hur ska jag gå vidare?

En mind map är bra tycker jag, då kan jag brainstorma med mig själv. Skriva ner det som jag spontant tänker när jag till exempel skriver ordet “orka”. Vad ligger det i det ordet för mig? Gör samma sak med meningen - Vad vill jag? Tänk inte så mycket, skriv, skriv skriv!

Testa!

2 kommentarer:

  1. Det låter intressant och spännande! Ska verkligen testa.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid; Ja, testa! Berätta gärna sedan vad du tycker, om det är ett bra sätt även för dig? :)
      Kram

      Radera