måndag 27 augusti 2012

Energiboost

Det händer något i min kropp när jag hör bra musik. Det slår an en klang i mig och en kraft väcks som är enorm och ger mig massor av energi. Att fylla ett rum med rätt musik för stunden är min specialare. Det är något som jag ofta använder mig av. Självklart passar allt inte alla, så är det.

Men precis som att fel musik kan fylla mig med stress när jag går in i en affär och det spelas alltför hög musik när jag är trött, jag vill inte alls handla jag vill fly därifrån. Så kan rätt musik göra att jag bara mår bäst, blir piggare, känner mig gladare, känner att jag får mer energi....hela min kropp mår gott. Jag har skrivit om musik tidigare, men gör det igen eftersom det betyder så mycket för mig.

När jag var sjuk, då orkade jag inte höra på någon musik alls. Jag ville ha tyst! Jag funderade då på, om jag som älskar musik, någonsin mer skulle kunna njuta av det. Jag var rädd för att jag mist ett av mina allra bästa “mediciner”. Sakta men säkert kom den lugna, stillsamma musiken tillbaks i mitt liv. Men det tog väldigt lång tid innan den musik som fyller mig med kraft & styrka kunde användas som förr. Den musik som jag dansar loss till eller vill höra när jag tränar.

Eftersom min kropp under lång tid gav alldeles fel signaler när min puls höjdes, så kunde jag inte använda musik som extra energipåslag. Jag verkligen ogillade det som blev effekten av att min puls höjdes och mitt hjärta slog snabbare. Så precis som med allt annat så var det bara att – ta det lugnt, vänta in, tids nog så……

Nu är den tiden här och min träningslista på spotify är lång. Musiken kickar återigen igång min kropp på ett positivt sätt, så att jag tar i det där lilla extra som gör så stor skillnad. Jag mixar, blandar och ändrar om allt eftersom i listan. Just nu är det rätt så nytt som samsas med & 80-tals musik.

Euphoria, – Loreen “fortfarande”

Relax – Frankie goes to Hollywood

Fireworks – Katy Perry

I gotta feeling – The black eyed peas

Wake me up before you go-go – Wham!

It´s my life – Bon Jovi

Rythm is a dancer – SNAP!

Girls just want to have fun – Cindy Lauper

What the hell – Avril Lavin

Jump – Van Halen

I want to break free – Queen

Mr Vain recall – Cultur beat

Cry for you – September

En avrundning och ner varvning kan bli den nedan.

Christophe Maé–Jái Laissé

NJUT!

8 kommentarer:

  1. Det är alltid kul och inspirerande med listor på favoritmusik! Förr skvalade radion alltid här hemma, men numera föredrar jag att det är tyst och väljer att verkligen lyssna och njuta när jag slår på någon musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Camilla; Samma här faktiskt, vill helst ha tyst när jag är hemma. Kan ju bero på att det så sällan är tyst på jobbet.Jag tror att du skulle gilla Christophe Maé här ovan. :) Franska är så gott som alltid fint!

      Radera
  2. Så där är det för min del också. Musik går raka vägen in i själen, om den är fel eller rätt. Skönt att man kan stänga av när den är fel, att man kan gå bort från den.
    Skönt är också att bara ha det tyst. Jag upplever alltid att strömavbrott är sköna. Allt blir tyst, inte någon elapparat hörs överhuvudtaget. Då kan man lyssna på tystnaden.
    Om de däremot blir för långa blir man orolig över frysarna;)

    Ha en fin dag!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin; Tystnad vid strömavbrott är rätt speciellt. Vi hade det på jobbet för någon månad sedan, ojojoj så tyst det blev. Ja, förutom alla barn och vuxna då. Men bruset tystnade, fläktar slogs av och ALLT annat hördes. Inte undra på att man är lite trött i öronen emellanåt och att det inte alltid beror på de ljud "man" vet om.

      Radera
  3. Så härligt att höra att du har fått tillbaka musiken i ditt liv. Det är ju verkligen ett bevis på att du har blivit frisk på riktigt!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid; Ja, det är verkligen jätteskönt och ett starkt bevis för att allt nu är bra igen. :)

      Kramar till dig!

      Radera
  4. Det stämmer att man vill lyssna på olika sorts musik vid olika tillfällen. Underligt egentligen, för man känner med en gång om det är "rätt sorts" musik som spelas. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel; vår kropp och våra sinnen är kloka, de vet. Men vår tanke lyder inte alltid. :)

      En fin vecka önskar jag dig med! :)

      Radera