måndag 23 juli 2012

Baby drive

Mentalt så behöver jag hjälp på vägen när jag är i olika skeenden av återhämtning och/eller förändring. Jag fångar upp olika ord eller meningar som jag hör, ibland är det en bild som passar mig perfekt. Det blir en metafor, något som jag kan reflektera runt på min väg framåt. Det här skrev jag 2010

Mentalträning & baby drive

Jag sitter och tittar på Svt play för andra gången, en sprudlande energifylld Therese Alshammar som är gäst hos Skavlan i det sista programmet för i år. Jag måste lyssna på henne igen, det är något hon säger som fastnar, som jag vill höra om och om igen. Hon pratar om sin nya träningsfilosofi och om ett ordet, baby drive som ingår i den…att göra som barnet gör.

Det är en teori om att allting går, det kommer bara att ta olika många försök. Och det känns så familjärt för mig, något som jag har tänkt på tidigare i mitt yrke och något som jag kan ta till mig och applicera till min egna mentala träning framöver.

Så här säger Therese - Varje barns träning går ut på att kunna gå. Jag har aldrig sett något barn som inte ställer sig upp och går, alla gör det, dom försöker och försöker och försöker… det tar bara olika lång tid

Det tar bara olika lång tid och man går tillväga på lite olika sätt beroende på vem man är och vad man vill uppnå  (det sista är min kommentar). Men alla går tillslut, det är hennes slutord.

Baby drive, det ska bli även mitt mentala ord för tillvaron och min träningsfilosofi framöver. Med min bakgrund som utbrändochtillbakatilljobbet och fallatillbaksigen om än bara lite, så behöver jag just detta. Ibland så går det inte som man har tänkt sig även om man gör allt rätt. Då är baby drive bra att ta till, att försöka igen. Att inte ge upp vilket kan kännas lätt när man ramlar som jag har gjort.

Tillslut så funkar det! Bara jag försöker igen och tillslut så kan jag gå…på det sätt som jag vill.

Det ger mig energi!

Tack för det Therese, kan du kan jag!

6 kommentarer:

  1. Vilket bra sätt att tänka så. Jag läste en gång någon klok människa som sagt att ingenting är omöjligt...det omöjliga tar bara lite längre tid. Envishet är bra. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel; Ja, precis så! "ingenting är omöjligt...det omöjliga tar bara lite längre tid" :)

      En fin vecka önskar jag dig med!

      Radera
  2. Otroligt bra Ewa!! Just SÅ är det ju! :-)
    Detta tänk tillsammans med prestigelöshet och även en förmåga att vara flexibel och ibland helt TÄNKA OM, finna nya lösningar man inte alls hade tänkt på innan tror jag är viktigt. Försöka igen. På ett eller annat vis. Baby drive. BRA!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltis; Så glad jag blir över din kommentar! (­­­­­­­:
      Tack för den! Tänka om, tänka nytt och inte fastna i gamla hjulspår eller i det som jag ser som det värsta av allt "det går inte, jag ger upp".

      Kram!

      Radera
  3. Det är nog jättebra att tänka så - även om det finns saker som man inte klarar av hur mycket man än försöker. Jag har t.ex. tränat på ett musikstycke som används ofta på begravningar i säkert femton år. Jag spelar det perfekt hemma på min egen orgel, men så fort jag ska spela upp det på någon annan orgel så blir jag nervös och spelar fel...

    Men än har jag inte gett upp hoppet, så jag fortsätter att öva och öva!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid; Ja, det är bra att tänka så om det är saker man verkligen vill kunna. Ibland går det nästan troll i vissa saker, hur mycket man än övar "precis som du beskriver" så vill det sig inte riktigt. Men tänk, när det lyckas!! Då lever man på det läääänge! Och det ger skjuts till annat "omöjligt" tänker jag. Så öva på! :))

      Kramar!

      Radera