måndag 30 juli 2012

Energipengar

Då, på den tiden då jag inte orkade så mycket och lätt och utan förvarning tappade den energi som jag lyckats bygga upp. Då energi så tydligt visade sig vara något som kunde försvinna, inte enbart på grund av att jag gjorde någon aktivitet. Utan även på grund av hur olika personer som jag möter är. Då pratade jag ofta med en klok person som införde ordet energipengar i min vokabulär.

Det är viktigt hur vi lägger våra “energipengar”, sa hon. Att de fördelas så att de räcker till mig på det sätt som jag vill. De personer i vår omgivning som på något sätt är  energitjuvar  bör inte ges så stort utrymme. Livet är för kort för att tillåta sig att dras ned av dem. Bedriv ingen välgörenhet där de inte ger energi tillbaka i någon form! Det kan låta hårt, men det handlar om att du/jag ska hålla oss på benen.

När jag träffar en vän så fylls jag av energi bara genom det mötet. Om jag är den som lyssnar eller den som pratar, kvittar. Eller om vi, som det ibland blir när jag möter mina fina vänner - har så mycket att säga att vi pratar samtidigt haha! Vid dessa tillfällen, fyller vi båda två på med energipengar. Men även om vi fyller på varandras energikonton så har det ändå blivit en transaktion av energi som kan göra att jag blir trött, dock med ett leende på läpparna.

Summa summarum, både positiva och negativa händelser ger och tar energi och det är viktigt att du gör aktiva val för att satsa dina energipengar rätt, så att det blir bästa energivinsten för dig. Visst kan det låta egoistiskt, men vem är viktigast för mig? Mitt svar är jag, för mår jag inte bra så kan jag inte vara bra för andra heller.

Känner du igen det här? Har du mött någon som tar energi ifrån dig? Någon som gjorde dig helt matt och du kanske då inte förstod vad som hände. Vad gjorde du?

4 kommentarer:

  1. När jag mådde dåligt för många år sen, så sa min stresscoach att det var energitjuvarna som var skulden till det hela. Hon motiverade mig att repa mod till att säga: Just nu mår jag dåligt och orkar inte lyssna på dig, men om du vill lyssna på mig är det ok. Tyvärr ville inte den här personen göra det, och vi har ingen kontakt mer....men jag mår mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel
      Först av allt, trist att du har mått dåligt! Men skönt att den tiden är över och att du mår bättre. Så bra att du fick tag i en stresscoach och så kloka ord hon gav dig! Det ligger mycket i det där med att kunna säga -nej! till den som "tar". Även min erfarenhet är att den personen endast hör sin egen röst. Om den blir kvar i ens liv pga släktskap, arbete eller annat, så är det bra att utarbeta en strategi för att inte "tömmas på energi"

      Radera
  2. Jag har inga människor i min omgivning som jag skulle vilja kalla energitjuvar, som väl är. Sådana människor som jag inte känner mig bekväm med umgås jag inte heller med. Men det är intressant att läsa artikeln som du länkade till.

    Det var nog mer förr när man var yngre som sådana personer kunde göra livet surt för en. Ofta på jobbet. Nu jobbar jag ju bara när jag har lust och man är alltid mycket välkommen som vikarierande kyrkomusiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid
      Ja, det har nog med åldern att göra, men även personlighet, att man endast umgås med de man känner sig bekväm med. När man har lyckan att kunna arbeta som du gör numera fylls man nog enbart med positivitet. :) Det verkar så härligt!

      Radera